GRAVIDITET & ALLERGI

GRAVIDITET & ALLERGI

FISK ER SUNDT – OGSÅ for dig, der er gravid

Mange gravide er i tvivl om, hvorvidt de må spise sushi under graviditeten og vi forstår godt, at de mange forskellige holdninger kan skabe endnu mere forvirring. Men fisk er sundt for dig og dit barn. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide – ligesom alle andre voksne – spiser 350 gram fisk om ugen og ca. 200 gram må gerne være fed fisk som f.eks. laks. Derfor bør man bestemt ikke gå uden om fisk og sushi, da det kan være med til at give næringsstoffer som D-vitamin, jod, selen og omega-3 fedtsyrer til både dig og dit barn. Især omega-3 fedtsyrer er livsnødvendige for os alle og skal helst være til stede i vores kost.

De fisk man dog skal være særligt opmærksom på at undgå som gravid og ammende er store rovfisk, da de som sidste led i fødekæden kan have et højt indhold af kviksølv. Rovfisk er bl.a. helleflynder, gedde og tun. Du kan læse mere om Fødevarestyrelsens anbefalinger her.

Fødevarestyrelsen har pålagt, at alle vildtfangne fisk skal fryses ned til -20 grader C i mindst 24 timer for at komme eventuelle parasitter til livs inden fisken bliver tilberedt og serveret. Fisk fra opdræt, der med sikkerhed er parasit-fri, skal ikke leve op til frysekravet. Det gælder fx for vores laks, som derfor kan serveres fersk. Vi tager alle forholdsregler, så du med ro i maven kan spise sushi, selvom du er gravid eller ammer.

Har du flere spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os på info@letzsushi.dk eller spørge i en af vores restauranter.

BRUG FOR AT KENDE ALLERGENERNE I MADEN?

Hvis du er allergiker er der flere ting, du skal være opmærksom på, når du bestiller sushi. Se nedenstående for et hurtigt overblik over de forskellige ingredienser og hvor du kan finde dem i vores mad. Hvis du lider af allergi opfordrer vi til, at du kontakter os online, telefonisk eller i restauranten, før du bestiller. Du er altid velkommen til at kontakte os.

Glutenallergi og cøliaki

Du bør undgå: Soyanødder, chokoladeskildpadder, wasabiærter, tempurarejer, croquetter, kataifi, friterede retter, friteret noritang (tilbehør til laksetatar), wakame (tangsalat), omelet, soya (bed om glutenfri soya), inari, surimi (california), kyllingekødboller, gomadressing, chokolade & karamel-desserten, kataifi & vaniljeis-desserten samt brownie og macaroons.

Allergi overfor æg

Du bør undgå: Omelet, tempurarejer, spicy mayo, urtemayo, japansk mayo, wasabi-yuzu-mayo, surimi (california), laksetatar, goma, kyllingekødboller, creme brulé, hvid chokolademousse samt brownie og macaroons.

Laktoseintolerance

Du bør undgå: Omelet, cream cheese, kataifi og vaniljeis-desserten, karamel og chokolade-desserten, creme brulé, hvid chokolademousse samt brownie og macaroons.

Allergi overfor soya

Du bør undgå: Edamamebønner, miso-pasta (misosuppe), gomadressing, japansk mayo, teriyaki, kimchee-base (spicy dressing), soyanødder, wasabiærter, japansk omelet, kataifi, wakame/tangsalat, tofu og inari.

Allergi overfor nødder

Du bør undgå: Wasabiærter, kataifi, soyanødder, macaroons, brownie og gomadressing.

Allergi overfor skaldyr

Du bør undgå: Tempurahaps, Crispy rejer, sprøde fjordrejer, surimi (california), kataifi og andre friterede retter.