GRAVID & ALLERGENER

ER DU GRAVID?

Vi oplever, at mange gravide kvinder stadig er i tvivl om, hvorvidt de må spise sushi eller ej. Lad os slå helt fast, at du kan være helt rolig og sagtens kan spise sushi, når du er gravid!

Vi har her lagt relevante links, hvor du kan læse mere om sushi og graviditet:

  • Læs mere her om fødevarestyrelsens anbefalinger
  • Læs mere her om 2gangeomugens anbefalinger

Alle fisk, som skal bruges til sushi, skal fryses ved -20 grader C i mindst 24 timer for at slå eventuelle parasitter ihjel. Denne procedure følger vi naturligvis!

ER DU ALLERGIKER?

Er du allergiker, så bare rolig. Du kan stadig sagtens spise masser forskellig slags sushi. For at gøre det nemmere for dig har vi her lavet en oversigt over, hvad du bør gå udenom, hvis du har en af nedenstående allergier.

Glutenallergi, cøliaki (Når man ikke kan tåle proteiner fra hvede, byg, rug & havre)

Du bør ikke spise:
Soyanødder, chokoladefisk, wasabiærter, tempurarejer, wakame (tangsalat), tobiko-wasabi-green (grøn rogn), omelet, soya, inari, unagi, surimi(california), kødboller, brownie, macaroons.

ALLERGI OVERFOR ÆG

Du bør ikke spise:
Omelet, tempurarejer, spicy mayo, aioli-dip, mayonaise, japansk mayo/QP mayo, california roll, tunmousse, alle tatar, chicken mix, goma, kødboller, brownie, macaroons.

LAKTOSEINTOLERANCE

Du bør ikke spise:
Sort sesam, tamago/omelet, cream cheese, brownie, macaroons.

ALLERGI OVERFOR SOJA

Du bør ikke spise:
Edamamebønner, miso-pasta, goma, japansk mayo/QP mayo, unagi-sauce, kimchee, soyanødder, wasabiærter, tamago/japansk omelet, hvidfisk, wakame/tangsalat, tobiko-wasabi-green (grøn rogn), tofu, inari.

ALLERGI OVERFOR NØDDER

Du bør ikke spise:
Wasabiærter, soyanødder, macaroons, brownie, peanuts, peanutbutter – findes i en inside-out.

Generel info
Surimi: Til mange af vores ruller bruger vi surimi, og her skal du være klar over, at der kan findes spor af krebsdyr.